تحلیل کامنتها با هوش مصنوعی
با پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی در سالهای اخیر بسیاری از بخشها دستخوش تغییرات گستردهای شدهاند. قابلیتهای این فناوری امکاناتی را فراهم آورده که میتوان با کمک آنها ویژگیهایی را که تا قبل از این دستیابی به آنها بسیار مشکل یا حتی غیرممکن به نظر میرسید به راحتی پیادهسازی شوند. از جملهی این قابلیتها در مدلهای زبانی میتوان به توانایی درک منطق و ریاضیات، توانایی استنتاج از متون، خلاصهسازی، چندزبانه بودن، توانایی ویژه در برنامهنویسی و غیره اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از کارهایی که با کمک هوش مصنوعی میتوان به سادگی انجام داد اما ارزش بسیاری به همراه دارد آشنا کنیم و به شما نشان دهیم که به سادگی میتوانید چنین ویژگیای را با متیس پیادهسازی کنید.
اهمیت کامنتها(نظرات) در دنیای امروز
قابلیت کامنتگذاری در وبسایتها و اپلیکیشنها یکی از ویژگیهای بسیار کاربردی است. تجربه نشان داده که افراد برای خرید و یا استفاده از خدمات یک سایت اعتماد بیشتری به نظرات دیگر کاربران دارند. این به این خاطر است که کامنتها شامل تجربهی واقعی کاربران است نه فقط توضیحات و تبلیغات شرکتها. کاربران با مراجعه به نظرات دیگران به دنبال یافتن کاربری با شرایط مشابه خود هستند تا تجربهی آنها را ببینند. مثلا یک دانشجوی مهندسی کامپیوتر برای خرید لپتاپ جدای از تحقیقاتی که انجام میدهد به سراغ مطالعهی نظرات کاربران نیز میرود تا ببیند افرادی که مشابه شرایط او را دارند چه تجربهای از این محصول را داشتهاند. این موضوع برای غذا، پزشک، اجاره ویلا، خرید انواع وسایل دیجیتال، لوازم خانگی و غیره نیز صدق میکند.
تحلیل نظرات کاربران با کمک هوش مصنوعی
حجم زیاد نظرات برای محصولات مختلف در کنار خوبیهایی که دارد، بدیهایی را نیز به دنبال دارد. از جمله این موارد میتوان به تکراری بودن نظرات، وجود نظرات بیارزش(از نظر اطلاعاتی)، نظرات قدیمیای که دیگر معتبر نیستند و غیره اشاره کرد. این ویژگیهای منفی در کنار ارزشنمدی کامنتها فرصتی را برای استفاده از تواناییهای هوش مصنوعی را فراهم میآورد که بتوان این ویژگیهای منفی را از بین برد. با کمک توانایی نتیجهگیری و خلاصهسازی هوش مصنوعی میتوان نظرات کاربران را خلاصهسازی و نکات ارزشمند غیرتکراری را از آنها استخراج کرد. به نمونهای از این قابلیت که در دیجیکالا پیادهسازی شده است دقت کنید.
این قابلیت توسط شرکت دیجیکالا پیادهسازی شده است تا یک خلاصهی کلی ولی کارآمد برای کاربران تولید شود. این قابلیت برای هر پلتفرم فروش یا ارائهی خدماتی که نظرات کاربران را جمعآوری کرده میتواند کاربردی باشد. اما چطور میتوان چنین قابلیتی را ساخت؟ آیا باید حتما یک شرکت این ویژگی را به وبسایت خود بیفزاید؟ خیر. کسبوکارهایی در دنیا وجود دارند که ارزش آنها حول استخراج دانش از نظرات کاربران شکل گرفته. این شرکتها با جمعآوری نظرات کاربران در مورد موضوعات مختلف میتوانند خلاصههای جامعی را از سایتهای مختلف در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین آنها با بررسی و تحلیل این نظرات اطلاعات ارزشمندی را نیز در اختیار شرکتهای سازنده یا ارائه دهندگان خدمات قرار میدهند.
ساختن هوش مصنوعی برای تحلیل کامنتها
با کمک متیس شما میتوانید به راحتی یک تحلیلگر نظرات را توسعه دهید. برای این کار نیاز است تا با استفاده از کروالر نظرات را از سایت مورد نظر و برای محصول مشخص استخراج کنید. مثلا نظرات غذاها در اسنپ فود، نظر در مورد ویلا در جاباما، نظرات در مورد پزشکان در پذیرش ۲۴ و ... . بعد از این شما باید در متیس ثبت نام کنید. سپس باید یک پایگاه دانش را بر روی نظرهای کراول شده به وجود بیاورید. آموزش ساخت پایگاه دانش را میتوانید در این ویدئو تماشا کنید. بعد از ساخت پایگاه دانش باید یک ربات بسازید و پایگاه دانشی که ساختید را به آن متصل کنید. باید یک سیستم پرامپت مناسب برای این که ربات عملکرد درستی داشته باشد بنویسید. ربات تحلیلگر نظرات شما ساخته شد! شما میتوانید این ربات هوش مصنوعی را از طریق تلگرام در اختیار کاربران قرار دهید. این ویدئو نیز آموزش اتصال متیس به تلگرام بدون نیاز به برنامهنویسی است.
ربات پیشرفته تحلیل کامنتها
آنچه گفته شد یک ربات با کاربری ساده برای ساخت یک تحلیلگر کامنتهای پلتفرمهای آنلاین است. شما میتوانید انواع بسیار پیشرفتهتری از این تحلیلگر را با کمک متیس پیادهسازی کنید. در اینجا چند ایده برای این کار در اختیار شما قرار میگیرد:
- استخراج نظرات مورد نیاز کاربر
- مقایسه نظرات محصولات مختلف
- دستهبندی کامنتها حول ویژگیها یا موضوعات
- مقایسه کامنتها با توضیحات محصول